موضوع از این قراره ما در صفات خدا نباید هیچ دوگانگی و تناقضی پیدا کنیم چرا که خدا کمال مطلق و منزه از هر عیب و نقص!
بسیار خوب!
اما این رو هم می دونیم که انسان موجودی است مختار و اگر جبر بر اعمال او حاکم بود خلقت دو جهان بهشت و جهنم - معاد - عدل و خیلی دیگر از صفات خدا اشکال پیدا میکند(نعوذ بالله !)
از طرفی می دانیم قضا و قدر الهی هم منافاتی با اختیار انسان نداره و خداوند از تقدیر خود این میزان از اختیار رو برای انسان قدر کرده (اندازه گرفته) و قضای الهی نیز که اراده ی خداست حتمیت اراده و اختیار انسان رو تثبیت می کند
از طرفی خدا در قرآن «سوره انفال آیه 17 » می فرماید:
هنگامی که تو تیر انداختی ؛ تو نیانداختی؛ بلکه خدا انداخت!
که به اشاره و به حول و قوه الهی در امور دارد و اینکه برگ درختی بر زمین نیافتد مگر به اراده حضرتش!
اما سوال اینجاست که با این تفاسیر اگر از انسان مختار عمل منکری سر زند (که انسان به واسطه ی اختیار مختار به انجام خیر و شر است) و همه ی امور از تدبیر خداوند خارج نیست و با توجه به آیه فوق که عمل مخلوقات خدا نگاه به وجه الله دارند !!!!!! این تناقض پیش می آید که عملی که خود دارای نقص بوده و شر است به قضا و ارده ی خداوند بر می گردد!!!
شاید کمی گیج کننده باشه ! اما می خواستم طرز فکر شما رو هم به این مسله بدونم
منتظر نظراتون هستم....
تاری کوچک از خانه سست عنکبوت را برگزیدیم تا بر آن بنشینیم و خاطرات خویش بر تن آن حکاکی کنیم.گاهی با هم درد دل کنیم و گاهی گپ و گفت.باشد که تا هستیم گرد یک شعله بنشینیم و بعد مسافت را در قربت قلب های خویش محو کنیم.لمحه ای به تماشای علم ناقص بنی آدم بگذرانیم و بدانیم چیزی بدست نیاورده ایم که بر آن غره شویم.